Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden van De Kantoorcentrale BV zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel Amsterdam onder nummer 54294827.

1 – Algemene bepalingen        

Artikel 1. Toepasselijkheid

1.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en overeenkomsten waarbij De KANTOORCENTRALE BV, gevestigd te Heemskerk - hierna te noemen: ‘DKC’ - goederen en/of diensten van welke aard en onder welke benaming ook aan klant levert, tenzij daarvan uitdrukkelijk en schriftelijk door partijen is afgeweken.

1.2 Onder klant wordt in deze voorwaarden verstaan, iedere (rechts) persoon die met ‘DKC’ een overeenkomst heeft afgesloten, respectievelijk wenst af te sluiten en behalve deze, diens vertegenwoordiger(s), gemachtigde(n), recht-verkrijgende(n) en erfgename(n).

1.3 Indien klant volgens de tussen partijen gesloten overeenkomst bestaat uit meerdere natuurlijke en/of rechtspersonen, is elk van die (rechts-)personen tegenover ‘DKC’ hoofdelijk verbonden tot nakoming van de overeenkomst.

1.4 Afwijkingen van en aanvulllngen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze schriftelijk tussen partijen zijn overeengekomen.

1.5 De toepasselijkheid van inkoop- of andere voorwaarden van klant wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.

1.6 Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is of vernietigd wordt, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden onverminderd van kracht. ‘DKC’ en klant treden in dat geval in overleg met het doel nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen.

 

Artikel 2. Aanbiedingen

en overeenkomsten

2.1 Alle aanbiedingen en andere uitingen van ‘DKC’ zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk anders is aangegeven. Aanbiedingen zijn geldig gedurende een termijn van 14 dagen, tenzij anders vermeld. 2.2 Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de door of namens hem aan ‘DKC’ versterkte gegevens, waarop ‘DKC’ haar aanbeiding heeft gebaseerd.

2.3 Indien klant een opdracht plaatst, komt de overeenkomst eerst tot stand doordat ‘DKC’, deze, middels een daartoe bevoegd persoon, schriftelijk of mondeling bevestigd, dan wel een begin met de uitvoering maakt.

2.4 Bij het aangaan van de overeenkomst is ‘DKC’ gerechtigd naar haar oordeel voldoende zekerheid te verlangen voor een geldelijke nakoming van de te sluiten overeenkomst. Weigering van klant om de verlangde zekerheid te stellen geeft ‘DKC’ het recht de order te weigeren.

2.5 ‘DKC’ is bevoegd ter uitvoering van haar diensten c.q. installatie/levering derden in te schakelen en de prijs hiervan door te berekenen aan klant.

2.6 Al dan niet in catalogi getoonde of verstrekte monsters of modellen gelden slechts ter aanduiding, zonder dat de verschuldigde zaak daaraan volledig behoeft te beantwoorden. ‘DKC’ is niet gehouden tot nalevering van eenmaal geleverde producten, indien deze producten uit de productie of het verkoopprogramma van ‘DKC’ zijn genomen.

2.7 Wijzigingen in inkoopprijzen, loon- en materiaalkosten, sociale en overheidslasten, vrachtkosten, verzekeringen en andere kosten, die betrekking hebben op de overeengekomen prestatie, geven ‘DKC’ het recht de prijs te wijzigen. Wijzigt ‘DKC’ de prijs binnen twee maanden na het sluiten van de overeenkomst, dan heeft de wederpartij het recht de overeenkomst op die grond te ontbinden.

2.8 Indien en voorzover de gesloten overeenkomst een duurovereenkomst is, geldt dat deze is aangegaan voor de overeengekomen periode, bij gebreke waarvan de duur van één jaar geldt. De duur van de overeenkomst wordt in dat geval telkens stilzwijgend met één jaar verlengd, tenzij klant of ‘DKC’ de overeenkomst schriftelijk beeindigt met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden.

 

Artikel 3. Prijs en betaling

3.1 Alle opgegeven prijzen zijn in euro’s en exclusief omzetbelasting (BTW) en andere heffingen welke van overheidswege zijn of worden opgelegd. Klant dient alle betalingen in euro’s te voldoen.

3.2 Verschuldigde bedragen worden door klant betaald volgens de overeengekomen danwel op de factuur vermelde betalingscondities. Klant is niet gerechtigd tot opschorting van enige betaling en evenmin tot verrekening van verschuldigde bedragen.

3.3 Indien sprake is van een periodieke betalingsverplichting van klant, geldt dat ‘DKC’ gerechtigd is schriftelijk, conform de in de overeenkomst opgenomen index of andere maatstaf, geldende prijzen en tarieven aan te passen op de in de overeenkomst genoemde termijn. Indien de overeenkomst niet uitdrukkelijk voorziet in de mogelijkheid tot aanpassing van de prijzen of tarieven, geldt dat ‘DKC’ steeds gerechtigd is schriftelijk met inachtneming van een termijn van ten minste drie maanden de geldende prijzen en tarieven aan te passen. Indien klant in dat laatste geval niet akkoord wenst te gaan met de aanpassing, is klant gerechtigd binnen dertig dagen na kennisgeving van de aanpassing de overeenkomst schriftelijk op te zeggen met ingang van de datum waarop de nieuwe prijzen en/of tarieven in werking zouden treden.

3.4 Indien klant de verschuldigde bedragen niet of niet tijdig betaalt, is klant, zonder dat een aanmaning of ingebrekestelling nodig is, over het openstaande bedrag wettelijke rente voor handelsovereenkomsten verschuldigd. Indien klant na aanmaning of ingebrekestelling nalatig blijft de vordering te voldoen, kan leverancier de vordering uit handen geven, in welk geval klant naast het dan verschuldigde totale bedrag tevens gehouden is tot vergoeding van alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten, waaronder begrepen alle kosten berekend door externe deskundigen. Een en ander laat de overige wettelijke en contractuele rechten van ‘DKC’ onverlet.

3.5 ‘DKC’ is gerechtigd om wat al dan niet opeisbaar te vorderen is, te verrekenen met een al dan niet opeisbare tegenvordering van de wederpartij.

 

Artikel 4. Levertijd

4.1 ‘DKC’ spant zich er redelijkerwijs voor in de door haar genoemde of tussen partijen overeengekomen al dan niet uiterste (leverings) termijnen en/of (oplever)data zoveel mogelijk in acht te nemen. Door ’DKC’ genoemde of tussen partijen overeengekomen tussentijdse (oplever)data, gelden steeds als streefdata, binden ‘DKC’ niet en hebben steeds een indicatief karakter.

4.2 Indien overschrijding van enige termijn dreigt, zullen ‘DKC’ en klant in overleg treden om de gevolgen van de overschrijding voor de verdere planning te bespreken.

4.3 In alle gevallen - derhalve ook indien partijen een uiterste (leverings)termijn of (oplever) datum zijn overeengekomen - komt ‘DKC’ wegens tijds-overschrijding eerst in verzuim nadat klant haar schriftelijk in gebreke heeft gesteld, waarbij klant ‘DKC’ een redelijke termijn stelt ter zuivering van de tekortkoming (op het overeengekomene) en deze redelijke termijn is verstreken. De ingebrekestelling dient een zo volledig en gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, opdat ‘DKC’ in de gelegenheid wordt gesteld adequaat te reageren.

4.4 Indien is overeengekomen dat de nakoming van de overeengekomen werkzaam-heden in fasen zal plaatsvinden, is ‘DKC’ gerechtigd de aanvang van de werkzaamheden die tot een fase behoren uit te stellen totdat klant de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.

4.5 ‘DKC’ is niet gebonden aan een al dan niet uiterste (oplever)datum of (leverings) termijn als partijen een wijziging van de inhoud of omvang van de overeenkomst (meerwerk, wijziging van specificaties etc.) of een wijziging van de aanpak van de uitvoering van de overeenkomst zijn overeengekomen, of indien klant zijn verplichtingen die voortvloeien uit de overeenkomst niet, niet tijdig of niet volledig nakomt. Het feit dat zich tijdens de uitvoering van de overeenkomst (de vraag naar) meerwerk voordoet, is voor klant nimmer grond voor opzegging of ontbinding van de overeenkomst.

 

Artikel 5. Levering

5.1 Levering geschiedt op de wijze als door ‘DKC’ aangegeven. Franco levering geschiedt alleen indien en voor zover dit door ‘DKC’ met klant is overeengekomen.

5.2 ‘DKC’ is gerechtigd bestelde zaken in gedeelten te leveren. Dit geldt niet indien een deellevering geen zelfstandige waarde heeft. Indien zaken in gedeelten worden geleverd, is ‘DKC’ gerechtigd elk gedeelte afzonderlijk te factureren.

5.3 Klant is verplicht de bestelde zaken af te nemen op het moment waarop deze haar ter beschikking worden gesteld, dan wel op het moment dat deze haar worden bezorgd. Indien klant de afname weigert of nalatig is met het verstrekken van informatie of instructies, noodzakelijk voor de levering, zullen de zaken maximaal 4 weken worden opgeslagen door ‘DKC’. Klant is in dat geval alle aanvullende kosten, waaronder in ieder geval opslagkosten, verschuldigd.

5.4 Het risico van verlies, diefstal, verduistering of beschadiging van zaken, gegevens (waaronder begrepen: gebruikersnamen, codes en wachtwoorden), documenten, programmatuur of databestanden die in het kader van de uitvoering van de overeenkomst vervaardigd, geleverd of gebruikt worden, gaat over op klant op het moment waarop deze in de feitelijke beschikkingsmacht van klant of een hulppersoon van klant zijn gebracht.

 

Artikel 6. Materialen

6.1 Tenzij anders is over-eengekomen wordt van materialen de normale handelskwaliteit geleverd en verwerkt.

6.2 Goederen die ‘DKC’ tijdens de werkzaamheden dient te verwijderen of op verzoek van de klant worden verwijderd, kunnen desgewenst aan haar toevallen, eventueel onder gehoudenheid tot billijke vergoeding.

 

Artikel 7. Wijziging en meerwerk

7.1 Indien ‘DKC’ op verzoek of met voorafgaande instemming van klant werkzaamheden of andere prestaties heeft verricht die buiten de inhoud of omvang van de overeengekomen werkzaamheden, zaken, diensten en/of prestaties vallen, zullen deze door klant worden vergoed volgens de overeengekomen tarieven en bij gebreke daarvan volgens de gebruikelijke tarieven van ‘DKC’. ‘DKC’ is niet verplicht aan een dergelijk verzoek te voldoen en zij kan verlangen dat daarvoor een afzonderlijke schriftelijke overeenkomst wordt gesloten.

7.2 Voor zover voor de dienstverlening een vaste prijs is overeengekomen, zal ‘DKC’ klant desgevraagd schriftelijk informeren over de financiele consequenties van de extra werkzaamheden of prestaties als bedoeld in dit artikel.

 

Artikel 8. Annuleren

8.1 Aan elk der partijen komt de bevoegdheid tot ontbinding van de overeenkomst wegens een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst slechts toe indien de andere partij, steeds in alle gevallen na een zo gedetailleerd mogelijke  schriftelijke ingebrekestelling waarbij een redelijke termijn gesteld wordt voor zuivering van de tekortkoming, toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van wezenlijke verplichtingen uit de overeenkomst. Betalingsverplichtingen van klant en alle verplichtingen tot medewerking en/of informatieverstrekking door klant of een door klant in te schakelen derde gelden in alle gevallen als wezenlijke verplichtingen uit de overeenkomst.

8.2 Indien klant op het moment van de ontbinding al prestaties ter uitvoering van de overeenkomst heeft ontvangen, zullen deze prestaties en de daarmee samenhangende betalings-verplichtingen geen voorwerp van ongedaanmaking zijn, tenzij klant bewijst dat leverancier ten aanzien van het wezenlijke deel van die prestaties in verzuim is. Bedragen die leverancier voor de ontbinding heeft gefactureerd in verband met hetgeen zij ter uitvoering van de overeenkomst reeds naar behoren heeft verricht of geleverd, blijven met inachtneming van het in de vorige volzin bepaalde onverminderd verschuldigd en worden op het moment van de ontbinding direct opeisbaar.

8.3 Indien een overeenkomst welke naar zijn aard en inhoud niet door volbrenging eindigt, voor onbepaalde tijd is aangegaan, kan deze door elk der partijen na goed overleg en onder opgave van redenen schriftelijk worden opgezegd. Indien tussen partijen geen opzegtermijn is overeen-gekomen, dient bij de opzegging een redelijke termijn in acht te worden genomen. ‘DKC’ zal wegens opzegging nimmer tot enige schadevergoeding zijn gehouden.

8.4 Klant is niet gerechtigd een overeenkomst van opdracht welke voor bepaalde tijd is aangegaan, tussentijds op te zeggen.

8.5 Elk der partijen kande overeenkomst zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk schriftelijk opzeggen indien de wederpartij - al dan niet voorlopig - surseance van betaling wordt verleend, indien ten aanzien van de andere partij faillissement wordt aangevraagd, indien de onderneming van de andere partij wordt geliquideerd of beeindigd anders dan ten behoeve van reconstructie of samenvoeging van ondernemingen.

‘DKC’ kan de overeenkomst tevens zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk opzeggen indien de beslissende zeggenschap over de onderneming van klant direct of indirect wijzigt. ‘DKC’ is wegens de beeindiging als bedoeld in dit artikellid nimmer tot enige restitutie van reeds ontvangen gelden dan wel tot schadevergoeding gehouden. Ingeval klant onherroepelijk in staat van faillissement is komen te verkeren, eindigt alsdan het recht van klant tot toegang en/of gebruik van de diensten van ‘DKC’, zonder dat hiertoe een opzeggingshandeling van de zijde van ‘DKC’ vereist is.

8.6 Onverminderd het vermelde in het vorige lid van dit artikel behoudt ‘DKC’ zich alle rechten voor om volledige nakoming van de overeenkomst en/of volledige schadevergoeding te vorderen.

8.7 Het al of niet verlenen van subsidie, financiering en andere onvoorziene omstandigheden is nimmer argument om een gegeven opdracht te annuleren, tenzij tussen klant en ‘DKC’ schriftelijk anders is overeengekomen.

 

Artikel 9. Oplevering

1. Het werk wordt geacht te zijn opgeleverd op het tijdstip waarop ‘DKC’ dit klant schriftelijk of mondeling heeft meegedeeld, dan wel klant het aangelegde en geïnstalleerde in gebruik heeft genomen.

2. Indien een bepaalde datum van levering is overeengekomen, wordt deze automatisch verlengd, indien stagnatie optreedt welke ‘DKC’ niet kan worden aangerekend, zoals onwerkbaar weer, staking, oorlog of andere bijzondere omstandigheden, zoals in het artikel ‘Overmacht’ is genoemd.

 

Artikel 10. Medewerkings-verplichting

10.1 Klant zal steeds tijdig in alle redelijkheid door ‘DKC’ gewenste medewerking verlenen en ervoor zorgen, zonder aanspraak op vergoeding, dat ‘DKC’, tijdig kan beschikken over het gebouw, terrein of werkruimte waar het werk moet worden uitgevoerd en over voldoende gelegenheid voor aanvoer, opslag en/of afvoer van materialen en werktuigen.

10.2 De werkruimte en faciliteiten zullen voldoen aan alle wettelijke eisen. Klant vrijwaart ‘DKC’ voor aanspraken van derden, waaronder medewerkers van ‘DKC’, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden welke het gevolg is van handelen of nalaten van klant of van onveilige situaties in haar organisatie. Klant zal de binnen zijn organisatie geldende huis- en beveiligingsregels voor aanvang van de werkzaam-heden aan de door ‘DKC’ ingezette medewerkers kenbaar maken.

10.3 Klant staat in voor het verkrijgen en aan ‘DKC’ beschikbaar stellen van alle voor het uitvoeren van het werk benodigde gegevens en goedkeuringen (zoals vergunningen, ontheffingen, beschikkingen enz.) één en ander op aanwijzing van ‘DKC’

10.4 Indien de aanvang of de voortgang van het werk wordt vertraagd door factoren waarvoor klant verantwoordelijk is, kunnen de daaruit voor ‘DKC’ voortvloeiende schade en kosten aan de klant in rekening worden gebracht.

 

Artikel 11. Informatie- verplichting

11.1 Om een behoorlijke uitvoering van de overeenkomst door leverancier mogelijk te maken, zal klant ‘DKC’ steeds tijdig alle in redelijkheid te verlangen gegevens of inlichtingen verschaffen.

11.2 Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de door haar aan ‘DKC’ verstrekte gegevens, inlichtingen, ontwerpen en specificaties. Indien de door klant verstrekte gegevens, inlichtingen, ontwerpen of specificaties voor ‘DKC’ kenbare onjuistheden bevatten, zal zij hierover navraag doen bij klant.

11.3 In verband met de continuiteit zal klant een contactpersoon  of -personen aanwijzen die voor de duur van de werkzaamheden van ‘DKC’ als zodanig fungeren. Contactpersonen van klant zullen beschikken over de nodige ervaring, specifieke materiekennis en inzicht in de door klant gewenste doelstellingen.

11.4 ‘DKC is enkel gehouden klant periodiek inlichtingen te verstrekken omtrent de uitvoering van de werkzaamheden door middel van de door klant aangewezen contactpersoon.

 

Artikel 12. Eigendoms-voorbehoud

12.1 Alle aan klant geleverde zaken blijven eigendom van ‘DKC’, totdat alle bedragen die klant aan ‘DKC’ op grond van de tussen partijen gesloten overeenkomst ver-schuldigd is, volledig zijn voldaan.

12.2 In geval van surseance van betaling, faillissement, opschorting van betaling, liquidatie van klant, of overlijden wanneer klant een natuurlijk persoon is, is ‘DKC’ gerechtigd de overeenkomst zonder ingebrekestelling of rechtelijke tussenkomst geheel of gedeeltelijk te annuleren en het onbetaald gebleven deel van het geleverde terug te vorderen.

12.3 Een klant die als wederverkoper optreedt, zal alle zaken die onderworpen zijn aan het eigendomsvoorbehoud van ‘DKC’ mogen doorverkopen en doorleveren voor zover dat gebruikelijk is in het kader van de normale uitvoering van zijn bedrijf.

12.4 Klant is niet bevoegd de zaken te verpanden of hier enig ander recht op te vestigen, totdat zij alle aan ‘DKC’ verschuldigde bedragen heeft voldaan.

12.5 ‘DKC’ kan de in het kader van de overeenkomst ontvangen of gerealiseerde gegevens, docu-menten, programmatuur en/of databesstanden onder zich houden, ondanks een bestaande verplichting tot afgifte of overdracht, totdat klant alle aan ‘DKC’ verschuldigde bedragen heeft voldaan.

12.6 Rechten worden in voorkomend geval aan klant verleend of overgedragen onder de voorwaarde dat klant alle uit de overeenkomst verschuldigde bedragen heeft voldaan.

 

Artikel 13. Reclamaties

13.1 Klant dient geleverde zaken direct bij aflevering te controleren, op o.a. aantal en juistheid van het geleverde.

13.2 Worden zichtbare gebreken of tekorten geconstateerd, dan dient klant deze te vermelden op de afleverbon, de factuur en/of het vervoersdocument en hierover ‘DKC’ direct te informeren.

13.3 Niet zichtbare gebreken dient klant binnen 14 dagen na aflevering, althans nadat constatering redelijkerwijs mogelijk was, schriftelijk onder nauwkeurige opgave van de gebreken en onder vermelding van de factuurgegevens te melden aan ‘DKC’.

13.4 Reclamaties t.a.v. facturen dienen binnen 8 dagen na factuurdatum schriftelijk te worden gemeld.

13.5 Na het verstrijken van bovenbedoelde termijnen wordt klant geacht de geleverde zaak of dienst, en/of verrichte werk, respectievelijk de factuur te hebben goedgekeurd. Als dan worden reclamaties/klachten niet meer door ‘DKC’ in behandeling genomen.

13.6 Indien een reclamatie door ‘DKC’ gegrond wordt bevonden, is ‘DKC’ slechts gehouden de ondeugdelijke goederen te vervangen, zonder dat klant daarnaast enig recht kan doen gelden op schadevergoeding. Dit behoudens er sprake is van opzet of grove schuld aan de zijde van ‘DKC’.

 

Artikel 14. Overmacht

14.1 Geen van partijen is gehouden tot het nakomen van enige verplichting, daaronder begrepen enige wettelijke en/of overeen-gekomen garantieverplichting, indien zij daartoe verhinderd is als gevolg van overmacht.

Onder overmacht wordt ondermeer verstaan: buitengewone omstandigheden, zoals o.a. stormschade en andere natuurrampen, belemmeringen door derden, belemmering in het vervoer, gehele of gedeeltelijke werkstakingen, oproer, oorlog of oorlogsgevaar -zowel hier te lande als in het land van herkomst van de materialen-, uitsluitingen, verlies of beschadiging van goederen bij transport naar ‘DKC’ of klant, niet of niet tijdige levering van goederen door leveranciers van ‘DKC’, ex- en importverboden, gehele of gedeeltelijke mobilisatie, belemmerende maatregelen van enige overheid, brand, storingen en ongevallen in het bedrijf of in de middelen van vervoer van ‘DKC’, dan wel in de middelen van vervoer van derden, het opleggen van heffingen of andere overheids-maatregelen, die een wijziging in de feitelijke omstandigheden mee-brengen, leveren voor ‘DKC’ overmacht op, die zijn verplichting tot levering c.q. uitvoering van werk opschort, zonder dat klant enigerlei recht op schadevergoeding van welke aard of hoe ook genoemd kan doen gelden.

14.2 Indien een overmachtsituatie langer dan zestig dagen duurt, heeft elk der partijen het recht om de overeenkomst schriftelijk te ontbinden. Hetgeen reeds op grond van de overeenkomst gepresteerd is, wordt in dat geval naar verhouding afgerekend, zonder dat partijen elkaar overigens iets verschuldigd zullen zijn.

 

Artikel 15. Garantie

15.1 Gedurende de in de overeenkomst  overeengekomen periode na levering verleend ‘DKC’   garantie voor materiaal- en fabricagefouten, welke bij normaal gebruik ontstaan.

15.2 Voor alle goederen en materialen die ‘DKC’ niet zelf vervaardigd, verleend ‘DKC’ nooit meer garantie dan door haar leverancier of de fabrikant aan haar wordt gegeven.

15.3 Reparaties en leveringen als gevolg van fabricage- en/of materiaalfouten vinden  kosteloos plaats, met uitsluiting van voorrijkosten.

15.4 De garantie houdt in dat de betreffende zaak, naar keuze van ‘DKC’ of fabrikant worden hersteld dan wel vervangen of de voor herstel benodigde onderdelen beschikbaar worden gesteld.

15.5 Elke garantieverplichting vervalt, wanneer klant het verrichte of geleverde:

a. zelf installeert of door derden laat installeren zonder daarbij correct gebruik te maken van de installatievoorschriften

b. zelf wijzigingen en/of reparaties in en/of aan het geleverde verricht of laat verrichten

c. voor andere dan normale doel einden aanwendt

d. op onoordeelkundige wijze heeft behandeld en/of onderhouden

e. aansluit op door derden geleverde apparatuur of onderdelen daarvan zonder dit uitdrukkelijk aan ‘DKC’ kenbaar te hebben gemaakt

f. indien het defect raken een gevolg is van een storing in de elektriciteitsaanvoer, c.q. het gevolg is van blikseminslag en andere van buitenaf inwerkende invloeden.

15.6 De garantietermijn van de door ‘DKC’, of een door ‘DKC’ ingeschakelde derde, uitgevoerde reparaties bedraagt drie maanden, ingaande de dag van uitvoering van de reparatie.

15.7 Klant heeft recht op kosteloze uitvoering van een hernieuwde reparatie, indien hij binnen de garantietermijn gebreken aan verrichte reparaties bij ‘DKC’ aanmeldt. Onderdelen vallen buiten deze reparatiegarantie.

15.8 Buiten de garantie vallen gebreken aan de zaken, die zijn ontstaan als gevolg van normale slijtage of door enig van buitenkomende oorzaak.

 

Artikel 16. Aansprakelijkheid

16.1 Indien ‘DKC’ toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen kan zij uitsluitend aansprakelijk gesteld worden voor de vervangende schadevergoeding, dat wil zeggen de vergoeding voor de achtergebleven prestatie. ‘DKC’ is niet aansprakelijk voor enige andere vorm van schade, waaronder begrepen aanvullende schadevergoeding in welke vorm dan ook; indirecte schade; gevolgschade; schade wegens gederfde winst; vertragingsschade; schade als gevolg van het verschaffen van gebrekkige medewerking, informatie of materialen door de klant en schade wegens door ‘DKC’ gegeven inlichtingen of adviezen waarvan de inhoud niet uitdrukkelijk onderdeel van een schriftelijke overeenkomst vormt.

16.2 ‘DKC’ aanvaardt slechts aansprakelijkheid voor door klant geleden schade die het gevolg is van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van zijn verbintenis of uit onrechtmatige daad, indien en voor zover deze aansprakelijkheid door haar verzekering wordt gedekt, tot het bedrag van de door de verzekering gedane uitkering.

16.3. Mocht de verzekeraar niet tot uitkering overgaan, of is de schade niet gedekt, dan is aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het factuurbedrag.

16.4 ‘DKC’ is niet aansprakelijk indien de tekortkoming het gevolg is van overmacht

16.5 Reparatiegoederen verblijven bij ‘DKC’ voor risico van klant.

16.6 De in dit artikel opgenomen beperkingen gelden niet indien de schade het gevolg is van opzet of grove schuld van ‘DKC’, haar leidinggevende of ondergeschikten.

 

Artikel 17. Overdracht van rechten en verplichtingen

17.1 Klant zal de rechten en verplichtingen die hij op grond van overeenkomst heeft nimmer aan een derde verkopen, overdragen of verpanden.

17.2 ‘DKC’ is gerechtigd zijn aanspraken op betaling van vergoedingen aan een derde te verkopen, over te dragen of te verpanden.

 

Artikel 18. Toepasselijk recht en geschillen

18.1 Op alle door ‘DKC’ gesloten overeenkomsten en/of verrichte handelingen is uitsluitend het Nederlandse recht van toepassing. Deze overeenkomsten en/of handelingen worden geacht in Nederland te zijn gesloten, respectievelijk te zijn verricht.

18.2 Alle geschillen voortvloeiende uit de tussen partijen gesloten overeen-komsten, daaronder begrepen de enkele invordering van het verschuldigde, zullen bij de wettelijk bevoegde rechtbank, aanhangig worden gemaakt behoudens de wettelijke bepalingen van relatieve competentie ter zake van de kantonrechter.

 

2 – Dienstverlening

De bepalingen van dit hoofdstuk zijn, naast de Algemene Bepalingen, van toepassing indien ‘DKC’ diensten van welke aard ook (en al dan niet in een van de andere artikelen nader uitgewerkt) aan klant verleent.

 

Artikel 19. Uitvoering

19.1 ‘DKC’ zal zich naar beste kunnen inspannen zijn diensten met zorg uit te voeren, in voorkomend geval overeen-komstig de met klant schriftelijk vastgelegde afspraken en procedures. Alle diensten van ‘DKC’ worden uitgevoerd op basis van een inspannings-verbintenis, tenzij en voor zover in de schriftelijke overeenkomst ‘DKC’ uitdrukkelijk een resultaat heeft toegezegd en het desbetreffende resultaat tevens met voldoende bepaaldheid in de overeenkomst is omschreven.

19.2 ‘DKC’ is niet aansprakelijk voor schade of kosten die het gevolg zijn van gebruik of misbruik dat van door klant beschikbaargestelde gegevens of informatie wordt gemaakt, tenzij het misbruik het rechtstreekse gevolg is van een opzettelijk of bewust roekeloos handelen of nalaten van ‘DKC’.

19.3 ‘DKC’ is niet gehouden bij de uitvoering van zijn diensten aanwijzingen van klant op te volgen, in het bijzonder niet indien dit aanwijzingen betreft die de inhoud of omvang van de overeengekomen diensten wijzigen of aanvullen. Indien dergelijke aanwijzingen echter worden opgevolgd, zullen de desbetreffende werkzaamheden worden vergoed overeenkomstig de gebruikelijke tarieven van ‘DKC’.

 

3 – Koop van apparatuur

De bepalingen van dit hoofdstuk zijn, naast de Algemene Bepalingen, van toepassing indien ‘DKC’ apparatuur van welke aard dan ook en/of andere (stoffelijke) zaken aan klant verkoopt.

 

Artikel 20. Koop en verkoop

20.1 ‘DKC’ verkoopt de apparatuur en/of andere zaken -naar aard en aantal zoals schriftelijk overeengekomen, gelijk klant deze van ‘DKC’ koopt.

20.2 ‘DKC’ staat er niet voor in dat de apparatuur en/of zaken bij aflevering geschikt zijn voor het feitelijke en/of door klant beoogde gebruik, tenzij in de schriftelijke overeenkomst de gebruiks-doeleinden duidelijk en zonder voorbehoud zijn gespecificeerd.

20.3 In de verkoopverplichting van ‘DKC’ zijn niet begrepen montage- en installatie-materialen, programmatuur, ver- en gebruiksartikelen, batterijen, stempels, inkt(cartridges), tonerartikelen, kabels en accessoires.

20.4 ‘DKC’ staat er niet voor in dat de bij de apparatuur en/of zaken behorende montage-, installatie-  en gebruiksvoorschriften foutloos zijn en dat de apparatuur en/of zaken de eigenschappen bezitten die in deze voorschriften zijn vermeld.

 

Artikel 21. Aflevering

21.1  De door ‘DKC’ aan klant verkochte apparatuur en/of zaken zullen aan klant af-magazijn worden geleverd. Slechts indien dit schriftelijk is overeengekomen, zal ‘DKC’ de aan klant verkochte zaken afleveren of laten afleveren op een door klant aan te wijzen plaats. In dat geval zal ‘DKC’ klant, zo mogelijk tijdig voor de aflevering, in kennis stellen van het tijdstip waarop hij of de ingeschakelde vervoerder voomemens is de apparatuur en/of zaken af te leveren.

21.2 In de koopprijs van de apparatuur en/of zaken zijn niet begrepen de kosten van vervoer, verzekering, takel- en hijswerk, inhuur van tijdelijke voorzieningen, e.d. Deze kosten worden in voorkomend geval aan klant in rekening gebracht.

21.3 Indien klant ‘DKC’ verzoekt tot verwijdering van oude materialen (zoals netwerken, kasten, kabelgoten, verpakkingsmaterialen, apparatuur) dan wel indien ‘DKC’ daartoe wettelijk verplicht is, kan ‘DKC’ dit verzoek door middel van een schriftelijke opdracht accepteren tegen de bij haar gebruikelijke tarieven. Indien en voor zover het ‘DKC’ wettelijk niet is toegestaan betaling van een vergoeding te verlangen (bijv. in het kader van de zogeheten 'oud voor nieuw regeling'), zal zij deze vergoeding in voorkomend geval niet van klant vragen.

21.4 Indien partijen dit schriftelijk zijn overeen-gekomen, zal ‘DKC’ de apparatuur en/of zaken (laten) installeren, (laten) configureren en/of (laten) aansluiten. In de eventuele verplichting tot installatie en/of configuratie van apparatuur door ‘DKC’ is het uitvoeren van dataconversie en/of het installeren van software niet inbegrepen, tenzij uitdrukkelijk anders over-eengekomen. ‘DKC’ is niet verantwoordelijk voor het verkrijgen van eventueel benodigde vergunningen.

21.5 ‘DKC’ is steeds gerechtigd de overeenkomst in deelleveringen uit te voeren.